Skip to main content
For låntagere

Gode råd når du har lån hos Friværdi Plus

Friværdi Plus har en række anbefalinger

Da de fleste boligejere bliver boende i deres bolig i mange år, så kan der godt gå lang tid imellem vi er i dialog med hinanden. Her kan du læse hvordan du skal forholde dig i forskellige situationer som kan opstå undervejs.

Jeg vil omlægge mit realkreditlån

 

Det kan ofte være en god idé med omlægninger af realkreditlån. Fortæl os om omlægningen, og vi vil sikre os at vi ikke står i vejen. Udvides realkreditlånet til et større lånebeløb, udover små ændringer i restgæld som følge af konverteringer, så skal vi dog først acceptere det.

Jeg vil optage anden boliggæld

 

Det kan der sagtens være gode grunde til. Fortæl os om dit ønske om yderligere lån. Vi skal først acceptere at gælden får pant i boligen, så det er vigtigt at vi tidligt i processen har en god dialog om dette. Flytter det boligens finansielle risiko højt op, så vil vi advare mod det, og i yderste tilfælde ikke acceptere det.

Jeg ønsker at udleje boligen

Det er ikke muligt hvis du har lån i Friværdi Plus at udleje sin bolig.

 

En af ejerne flytter adresse

 

Er adressen fraflyttet permanent for en af boligens ejere, så skal du informere os om det. Vi kontakter dig, hvis det betyder, at du skal fri det lån, vi har ydet dig. 

Jeg vil indfri lånet uden salg

 

Det må du gerne. Kontakt os, så sætter vi processen i gang. Når lånet er indfriet og du har betalt de skyldige renter, koster det kun dkk 1.730 i tinglysningsafgift for af få pantet til os aflyst. Og vi siger tak for denne gang og på gensyn.

Jeg vil sælge min bolig

 

Glimrende. Du skal informere os når boligen sættes til salg, så sætter vi indfrielse af dit lån i gang og vil orientere dig om vores tilgodehavende og aftaler den videre proces.

Boligen rammes af større skade

 

Du skal informere os om større skader som påvirker boligens værdi. Vi kræver at en eventuelt udbetalt forsikringspræmie rent faktisk går til at udbedre skaden.

Jeg kommer i finansielle problemer

 

Du bør, så tidligt som muligt kontakte os. Vi vil rådgive dig bedst muligt i den konkrete situation.

KLAGEVEJLEDNING

Såfremt du ønsker at klage, bedes du rette skriftlig henvendelse til Friværdi Plus på info@frivaerdi-plus.dk. Måtte din henvendelse mod forventning ikke føre til en tilfredsstillende løsning, har du mulighed for efterfølgende at klage til Finanstilsynet, Datatilsynet, Forbrugerklagenævnet eller Forbrugerombudsmanden. Du kan læse mere herom på www.forbrug.dk eller kontakte Forbrugerombudsmanden på tlf. 41 71 51 51 eller på e-mail: forbrugerombudsmanden@forbrugerombudsmanden.dk.

Du er altid velkommen til at kontakte os, om stort eller småt.